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Semestre 2009

Seminar on Thursday, 19.3.2009, Internef 125, at 12:15
R et analyses textuelles
Jean-Pierre Müller (IMA)
Des presque 1700 packages créés pour R, une quinzaine ont un lien direct ou indirect avec l’analyse de données textuelles. La première partie de ce séminaire sera consacrée à la présentation et l’exploration de quelques-uns, dont “RQDA”, destiné à l’analyse qualitative, mais aussi de “tm”, “lsa” et “Rweka” destinés à l’analyse quantitative. La seconde partie proposera des solutions aux différents problèmes et difficultés rencontrés lors de l’utilisation de ces librairies sur des textes en français dans le cadre des sciences humaines.

Seminar on Thursday, 2.4.2009, Vidy 209, at 12:15
Panel attrition on the individual and the household level
Oliver Lipps (FORS)
Attrition is mostly caused by not contacted or refusing sample members. On one hand it is well-known that reasons to attrite due to non-contact are different from those that are due to refusal. On the other hand does noncontact most probably affect household attrition, while refusal can be effective on the level of both households and individuals. Knowledge of possible compensating or reinforcing effects of selectivity may give hints how to improve communication, incentive schemes, and fieldwork on both levels in household panel surveys. In this seminar, attrition on both the household and (conditional on household participation) the individual level is analysed in three panel surveys from the Cross National Equivalent File (CNEF): the German Socio- Economic Panel (GSOEP), the British Household Panel Study (BHPS), and the Swiss Household Panel (SHP). To follow households over time, we use a common rule in all three surveys. First, we find different attrition magnitudes and patterns both across the surveys and also on the household and the individual level. Second, there is more evidence for reinforced rather than compensated household level selection effects if the individual level is also taken into account.

Seminar on Thursday, 23.4.2009, Internef 125, at 12:15
Event History Analysis and diffusion models
Jean-Marie Le Goff (ITB)
Les méthodes d’Event History Analysis ont pour objectif l’analyse de la distribution du temps d’occurrence d’un événement dans une population, alors que les modèles de diffusion visent à analyser la diffusion d’une innovation, d’une rumeur ou d’une pratique de personne à personne. Plusieurs travaux ont proposé de faire un lien entre les deux types d’approche, l’événement étant alors l’adoption par une personne de l’innovation (Dieckmann 1987, Greve, Tuma & Strang, 1995). La présente communication aura deux objectifs. Le premier est de spécifier l’un des modèles de diffusion, le modèle d’influence mixte, dans le corpus des méthodes d’Event History Analysis (Mahajan & Peterson, 1985). Le second est de porter un intérêt sur la manière d’appréhender les personnes qui n’adoptent pas l’innovation.

Seminar on Thursday, 7.5.2009, Vidy 209, at 12:15
Spatially weighted contextual variables in multi-level analyses: A new avenue for comparative survey research?
Guy Elcheroth (MISC)
Survey research or electoral studies have repeatedly shown that political attitudes and behaviour are influenced by collective economic and social circumstances, rather than the personal situation of individual citizens. This has lead to an increased interest in multilevel analyses, which are now widely used as a privileged tool for studying the effect of nation-level indicators on individual survey responses. Regrettably, these mainstream procedures convey a series of limitations for creative approaches to contextual data generation, mainly because of highly restrictive implications regarding eligible micro-level data sources. Further, they automatically introduce assumptions about the relationship between the communitarian backgrounds of collective experiences and social representations, which are theoretically undefined. In order to over-come part of these shortcomings, we have started to develop an innovative procedure for generating contextual variables that are spatially weighted. The starting point of our approach is close to geographically weighted regression analysis, sharing its objective to define open-ended social contexts. However, we extend the core notion of (social) distance/proximity to multifaceted social interdependencies and influences, encompassing the territorial, symbolic, and practical dimensions of social communities. A substantive research application, based on comparative survey data collected within transitional societies of the former Yugoslavia, will be presented.

Seminar on Thursday, 28.5.2009, Internef 125, at 12:15
Survey sampling package for R
Alina Matei (UNINE)
L’Institut de Statistique de l’Université de Neuchâtel a entrepris depuis trois ans la réalisation d’un logiciel libre permettant de traiter les enquêtes par sondage au moyen des méthodes statistiques les plus modernes. Initialement, ce projet a vu le jour afin de servir d’outil pédagogique pour des cours avancés sur les méthodes d’échantillonnage organisés par l’Office Fédéral de la Statistique sous l’égide d’Eurostat et de l’Association Européenne de Libre Echange (AELE). Ces cours étaient destinés aux statisticiens des instituts de statistique des pays européens et des pays de la Méditerranée. Aujourd’hui, ce projet, poursuivi dans le cadre de la collaboration avec l’Office Fédéral de la Statistique, a dépassé le cadre strictement pédagogique. L’intérêt de ce logiciel (intitulé ’sampling’) est d’être écrit au moyen du logiciel libre et gratuit R. Il permet de sélectionner des échantillons selon plusieurs méthodes, de traiter les problèmes de non-réponse, d’ajuster des données d’enquêtes sur des données de recensement, et d’évaluer la précision des estimations ainsi obtenues.