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Semester 2013/2014

The Methods and Research meetings will take place at 12:15 in room 5799 of the Geopolis building in the Mouline quarter. Also see here

 

Presentation on 1.10.2013
Analyser de grands corpus de controverses sur le web: le cas de l’identité nationale en France

[Pascal Marchand (University of Toulouse)]

Le « grand débat sur l’identité nationale » restera sans doute comme l’une des polémiques majeures du quinquennat 2007-2012. Mais s’il a fait couler beaucoup d’encre, ce débat n’avait jamais été vraiment analysé. Le ministre et ses sondeurs se sont attachés à répondre aux détracteurs du débat et à en défendre la légitimité, mais comment les Français ont-ils finalement traité la question « qu’est-ce qu’être Français aujourd’hui ? ». Comment rendre compte des 18 240 contributions publiées sur le site web ? Le ministre avait proposé de les résumer ainsi : « être Français, c’est avoir des droits et des devoirs ». Quant aux sondeurs, ils publiaient un compte-rendu d’une remarquable pauvreté méthodologique et technique. L’informatique et la statistique textuelles permettent d’analyser de tels discours et spécifiquement de gros corpus. Plus précisément, l’analyse par Iramuteq, un logiciel universitaire gratuit, libre et opensource, développé à Toulouse par Pierre Ratinaud, permet de rendre compte du contenu de toutes les contributions, sans piocher au hasard dans la masse, ni faire intervenir nos propres préjugés. Il s’agit de reconnaître et de trier automatiquement le vocabulaire utilisé par les internautes pour obtenir des classes de discours. Et les conclusions sont très différentes de celles du ministre et de ses sondeurs : on découvre des psychologies, des histoires, des expériences, des éruditions et des prises de position d’une rare intensité. Des discours nationalistes et xénophobes ? Il y en a, et sans précautions, ni euphémismes. Certains y applaudissent l’initiative du ministre et de son gouvernement, d’autres dénoncent ce débat et ses sous-entendus politiciens. Certains décrivent une France historique et ses références obligées. D’autres livrent des témoignages poignants d’adhésion aux valeurs d’ouverture et de fraternité. Y compris de la part de personnes qui viennent d’ailleurs et expriment leur attachement à ce pays. Certains ne comprennent pas cette question à l’heure de l’Europe et de la mondialisation, et d’autres marquent leur attachement à leur région. Non, décidément, ce débat ne peut pas être ramené à un slogan simpliste et la statistique textuelle nous invite à cette découvrir cette complexité et à visiter ses mondes lexicaux.

Presentation_Marchand2013

 

Presentation on 5.11.2013
The Day Reconstruction Method: Linking time-use with emotional well-being

[Michael Ingenhaag (IEMS, UniL)]

The main goal of this study is to describe the association between disability and experienced well-being among older persons from different low and middle income countries. Specifically, we examine differences in the assessment of emotional affects and the allocation of time associated with disability applying the Day Reconstruction Method (Kahneman et al., 2004). Disabled people report lower emotional affects during all activities. Disability is further associated with more time spent in leisure and self-care activities and less time in work-related activities. We then combine these results regarding emotional affects and time allocation associated with disability in order to analyze the relation between time allocation, emotional affects and experienced well-being. Average experienced well-being is lower for disabled individuals. However, the results provide evidence for partially compensatory effects of differences in time allocation and emotional affects associated with disability. We show that the substitution of less pleasant work-related activities by more pleasant leisure activities associated with disability partially compensates the negative effect of lower emotional affects on experienced well-being.

Presentation Ingenhaag 2013

 

Presentation on 3.12.2013
Principes et analyses du signal électroencéphalographique (EEG): les relations entre les changement des rythmes corticaux et les comportement perceptivo-moteurs

[Jérôme Barral (SSP, UniL)]

L’enregistrement électroencéphalographique (EEG) est une méthode non-invasive qui permet d’étudier la réactivité du signal électrocortical en lien avec des tâches cognitives ou motrices. Ce signal spontané produit par le cerveau correspond à un ensemble d’ondes oscillatoires dont les variations d’amplitude sont interprétées en fonction de la tâche demandées, de la bande de fréquence d’intérêt et de la localisation sur le scalp. Du point de vue expérimental, la qualité de l’interprétation d’un tel signal requiert certaines contraintes méthodologiques. Des exemples sur les mécanismes perceptifs et moteurs viendront illustrer ces aspects de méthodes.
The electroencephalographic recording (EEG) is a non-invasive method that allows studying the electrocortical signal’s reactivity for cognitive- or motor-related tasks. This signal is spontaneously produced by the brain and corresponds to a set of oscillatory waves. Changes in amplitude of these waves can be interpreted according the requested task, the frequency band of interest and the localization on the scalp. From an experimental point of view, the quality of the interpretation of such a signal requires some methodological constraints. This talk will be illustrated with examples from perceptual and motor mechanisms.

Presentation Barral 2013

 

Presentation on 28.01.2014
Sensitive Questions in Online Surveys: An Experimental Comparison of the RRT and the Crosswise Model

[Ben Jann (UniBE)]

Self-administered online surveys provide a higher level of privacy protection to respondents than surveys administered by an interviewer. Yet, studies show that asking sensitive questions is problematic also in self-administered mode. Because respondents might not be willing to reveal the truth and provide answers that are subject to social desirability bias, the validity of prevalence estimates of sensitive behaviors gained via online surveys can be challenged. A well-known method to combat these problems is the Randomized Response Technique (RRT). However, convincing evidence that the RRT provides more valid estimates than direct questioning in online mode is still lacking. Moreover, an alternative approach called the Crosswise Model (CM) has recently been suggested to overcome some of the deficiencies of the RRT. We therefore conducted an experimental study in which different implementations of the RRT and the CM have been tested and compared to direct questioning. Our study is a large-scale online survey on sensitive behaviors by students such as cheating in exams and paper plagiarism. The results of the study reveal poor performance of the RRT, while the CM yielded significantly higher estimates of sensitive behaviors than direct questioning. We conclude that the CM is a promising approach for asking sensitive questions in self-administered surveys.

Presentation_Jann2014

 

Presentation on 25.2.2014
Utiliser des méthodes mixtes dans la recherche par étude de cas

[Isabel Valarino (ISS, UniL)]

La présentation porte sur l’utilisation de méthodes mixtes dans la recherche par étude de cas, en se basant sur une recherche qui analyse l’adoption et l’utilisation du congé paternité dans une entreprise romande. Le but est d’une part, à travers cette illustration, présenter quelques uns des enjeux propres à la recherche par étude de cas (ses avantages et inconvénients), ainsi que ceux liés à la sélection du cas d’étude. D’autre part, l’objectif est de montrer l’utilité de recourir à des méthodes mixtes d’analyse (qualitatives et quantitatives) dans la recherche par étude de cas. L’analyse de séquences et de cluster, à partir de données de registre de l’entreprise sur la prise de congé paternité (N=95), est combinée à l’analyse thématique d’entretiens semi-directifs menés avec des employés ayant bénéficié du congé (n=22). Cette combinaison permet d’avoir une compréhension plus approfondie du phénomène étudié, en l’occurrence l’utilisation du congé paternité.

Presentation Valarino 2013

 

Presentation on 25.3.2014
Mixed methods in action: best and worst practices

[Jörg Stolz (FTSR, UniL)]

Mixed Methods, that is some sort of integration of quantitative and qualitative methods, are increasingly used in the social sciences. While mixed methods seem to be very attractive in theory, to accomplish a successful integration of various kinds of methods and data is often hard. This paper focuses on “best and worst practices” in actual mixed methods research. Using various examples, I argue that successful integration is accomplished by “parallelizing” the design, by using “one logic of inference” and by putting the most important emphasis on the research question (and not the mixing).

Presentation_Stolz2014

 

Presentation on 29.4.2014
Obtaining Party Positions on Immigration: Comparing Different Methods

[Didier Ruedin (UniNE)]

To what extent it is possible to obtain party positions (on immigration) when there is only a limited amount of political text available? The paper compares different methods (variations of: experts, manual coding, automatic coding), paying special attention to comparability across countries (N=8) and time (N=20).

Presentation Ruedin 2013

 

Presentation on 27.5.2014
Multiple Imputation of Missing Values: Why, how and the Do’s and Don’ts

[Michael Ochsner (FORS)]

Missing data occur in almost all survey research. Many researchers are often uncomfortable with the treatment of these missing data or ignore the missingness right away. However, inadequate handling of the missing data can lead to biased estimates of parameters such as means or regression coefficients as well as their standard errors and, hence, can distort inference. In this presentation I will demonstrate that “no treatment” of missing data does not exist, in fact, ignoring missingness (i.e. complete case analysis) is a treatment based on rather strong assumptions. I will then focus on multiple imputation as a possible treatment of missing data by introducing the basic idea behind it and presenting some do’s and don’ts of its implementation. Instead of using simulated data, I will work with examples based on ESS data to illustrate the effects of different treatments.

Presentation_Ochsner2014